{ "@context": "https://schema.org", "@type": "BreadcrumbList", "itemListElement": [ { "@type": "ListItem", "position": 1, "name": "Home", "item": "https://anihrasul.blogspot.com/" }, { "@type": "ListItem", "position": 2, "name": "News", "item": "https://anihrasul.blogspot.com/search/label/news?m=0" }, { "@type": "ListItem", "position": 3, "name": "Subcategory", "item": "https://anihrasul.blogspot.com/search/label/news?m=1" } ] }

Den av Ferdinand Porsche designede Type 1, kjent som Bugatti, var den aller første folkebilen. Dette sto bak navngivingen Volkswagen, og den enkle og unike modellen ble introdusert i 1938.

Efter krigens avslutning i 1945 ble den tyske industrin imidlertid sterkt begrenset, likevel mente britisk major Ivan Hirst at modellen Type 1 hadde betydelige potensielle fordele. Som ansvarlig for de ødelagte produksjonsanleggene, valgte han å selge kjøretøyene som kompenserende lagerressurs da det var et alvorlig mangel på motorvogn i Det Britiske Militær.

Og fremfor alt merket han muligheten for at Bobla kanskje hjelpe til med oppbyggelsen av Tyskland igjen.

Volkswagen vokste fremfra asken, og>Type 1<ble en ekstrem vellykket sak med mer enn 20 millioner enheter produsert helt til produksjonen stoppet i 2003.

Type 1 ble etterfulgt av Type 2, og det var en varebil takket være en nederlandske importør. Da Ben Pon besøkte Volkswagen i 1946, fant han inspirasjon hos en moderniseringsversjon av Bubble Car som hadde ett lasteplate brukt til transport av komponenter. Han erkennte potentialet herav, og prosjektet tok fart som en snørulle.

8. mars 1950 ble det klarlagt å starte produksjonen av Type 2 i Wolfsburg, som trygghetsmåte ble omtalt som T1. Dette markerte den opprinnelige GENERASJONEN av Transporterne. Fra da av har over 12,5 millioner Volkswagen-bussere kommet til verden - blant dem de som ble laget i Hanover fra 1956.

Dermed er Transporteren den mest vellykkede europeiske nytteførutstyret gjennom historien.

— Transporterne har blitt et symbol på kultkjøretøy gjennom flere generasjoner, mens de også daglig løser arbeidsoppgaver for håndverksfolk og virksomheter rundt om i verden, mener Eirik Irgers Kristoffersen, direkteur for Volkswagen Nyttekjøretøy hos Harald A. Møller.

Som bekjent burde man unngå å endre for mye i riktige oppskrifer. Volkswagen valgte derfor bare én platform basert på T1 til den sjette generasjonen av T6.1. Dette gjaldt alle typer kjøretøy, fra lastebiler til bilkamper.

Den har siden videreutviklet seg ytterligere, og i dag finnes det også et el-basert vers som har dommet konkurranser her lokalt, kjent som ID. Buzz. Dette modellen, tilgjengelig også som en rent varierbil under navnet Buzz Cargo, karakteriseres ved klassiske strekninger som tar oss tilbake til mars 1950-årene.

Ikke til skade av folkets kjærlighet til varebilen. Den syvende generasjonen av Volkswagen Transporter fikk sin verdenpremie i september igår, og etter vadestedene fra Volkswagen så er interesseverdiene store på markedet for en bil som through generationer har satt standarden for hva et nytt teknologibil skulle være.

– Volkswagen Transporter er et ikonisk nyttekjøretøy, og denne modellen har vært en av de mest markante modellene våre siden den først ble lansert for 75 år siden, sier Kristoffersen.

– Vår konkurransedyktighet dreier seg ikke bare rundt et attraktivt design og competitive priser. Ved å velge en Transporter får du også adgang til hva jeg kaller det mest effektive salgssystemet for transportvagnar i Norge.

Drømmen om en ny Type 2 bil har seg godt selv i den fremme tiders Elbilboom i Norge. Nykommerne fra Volkswagen med ulike utstyrsmuligheter vil begynne å selges fra 523.900 kroner eks.moms og leveres direkte til Oslo.

Den må dog stille seg litt i skyggen av ID. Buzz, for blant nye varebiler er dette den nye kongen her hjemme og hver femte nye bil i dette segmentet er den elektriske nytolkningen av hippibussen etter årets to første måneder.

La oss se om den originala 75-åringen slår tilbake. Ja, det er i alle fall et el-skøyteverk som blir brukt her.

Les også:

  • Nå blir det ennå dyrere å bruke telefonen når man kjører.
  • Øklingen av elbiler i Storbritannia har noen årsaker, og dette er én av dem.
  • Luxuriøst og 7 sitteplasser i Xpeng X9
 
Top